Izbor DAWova je poprilicno veliki, jos kada se zađe u veliki broj ponuđenih verzija, patchova i dodataka,može oduzeti dosta vremena iščitati sve pros & cons koje neki DAW ima, a još teže isprobati ih, mada, kada jednom krenete u priču oko muzike, hteli ili ne, susrešćete se sa velikim brojem programa i napraviti neki svoj izbor. Možete se susresti sa besplatnim DAWovima, kao što je Audacity, nekima koji su čak Open Source, ili onima čija legalna nabavka košta i do nekoliko stotina dolara, kao što su Cubase ili Logic Pro.
Kada birate DAW, tražićete preglednost, jednostavnost korišćenja, kompatibilnost sa drugim muzičkim softverom (vsti instrumentima i efektima najčešće), mogućnost opcija za editovanje zvuka, zahtevnost i druge kvalitete. Ukoliko imate mogućnosti, verovatno ćete se zadržati na kombinaciji nekoliko DAWova. Sam sam imao priliku da isprobam ovako ili onako Ableton Live, Fruity Loops, Reason, Cubase, Reaper, Audacity i možda još neki od manjih open source programa. Ipak, za početak, pametno je izabrati jedan DAW i držati se njega- to će biti odskočna daska za upoznavanje sa drugim programima koje ćete koristiti. Ovde ću dati jedan kratak pregled tri DAW-a koja su mi i ostala najdraža, ali i koji imaju poveću listu kvaliteta koji ih čine pogodnim kako za početnike, tako i za ozbiljniji rad.
Napomena! Ne smem da (javno) ohrabrujem pirateriju da blog ne bi bio zatvoren (da, dešava se), tako da moram da naglasim da sam s DAWovima radio u studijima ljudi koji su ih legalno kupili... I tako to... Dakle, idemo.
DAW za koji su gotovo svi čuli, a sam sam o njemu čuo mnogo šta. Poečvši od toga da je amaterski i ne preterano profesionalan, do toga da je "dobar samo za tehno bubnjiće". To je prva zabluda- DAW ne određuje ni na koji način vrstu muzike koju ćete stvarati. Iskreno, bavio sam se EBM/Industrialom, IDMom, Ambientom, filmskom muzikom, a trenutno najviše stvaram eksperimentalni/progressive/post rock i ni jedan DAW nikada nije pretstavljao žanrovsko ograničenje. Kada je to rečeno, da pređem na FL.
U mnogo čemu, FL jeste početnički program, najviše u svojoj jednostavnosti. FL je ekstremno pregledan i jednostavan za korišćenje, počevši od sequencera koji je toliko očigledan da je potrebno možda pola sata za razumeti ga dovoljno za ekstenzivno korišćenje, do Piano Rolla koji čini programiranje MIDI linija i automatizacija veoma lakim. Istina, potpuno funkcionalne verzije instrumenata koje dobijate uz FL uglavnom nisu nešto spektakularno (3x Os- najbazičniji Nintendo sounding synth sa 3 oscilatora, kao što mu ime kaže, WASP sa, čini mi se, nešto većim brojem oscilatora i većom mogućnošću modulacije signala, Sytrus za koji svako mora priznati da je ipak poprilično moćan synth, iako ne spektakularan, itd.), ali ni znatno cenjeniji DAWovi tu nisu u nekoj prednosti.
FL ima prilično praktičan digital mixer, u suštini lagan za korišćenje, mada su send efekti malo zakomplikovani od FLa 6, pa nadalje, ali opet, ne značajno komplikovaniji od drugih DAWova. Efekti koji idu uz FL su prilično solidni i pokrivaju bazični pack- EQ, Reverb, Delay, Flanger, Phaser, itd...
Dakle, koje su mane FLa? Imate veoma malo mogućnost precizne modulacije audio fajlova- mogućnost zumiranja je slaba, pa je editovanje audio traka poprilično grubo. FL je užasno neprecizan, posebno zbog nemogućnosti da se vrednosti knobova i slidera kucaju, već morate mišem da centrirate tačan iznos (intenzivno koristim sedmicu, možda je ovo sređeno). Povezivanje sa eksternim uređajima, tipa MIDI klavijatura ume da bude komplikovano, i program ima pomalo bagova, uključujući i najznačajniji- smanjenu kompatibilnost sa nekim VSTi instrumentima- u vidu nemogućnosti editovanja ili automacije neke funkcije, dok pokretanje nekog broja zahtevnijih VSTi-eva može dovosti i do baga koji će ugasiti ceo program. Ne postoji undo opcija za neke najbazičnije slučajne greške, pa je često snimanje bitna stvar.
Sve u svemu, prilično solidan i pregledan program, lak za korišćenje i to su njegove najveće vrednosti. Za preciznije editovanje, zahtevnije programe i kompleksnije radnje tipa detaljne automatizacije, bolja varijanta je koristiti, recimo, Cubase kao dodatnu opciju. Ipak, za početnika, većina ovih stvari neće pretstavljati nešto s čim će se svakodnevno susretati, tako da je moje lično mišljenje da je FL za početnike ubedljivo najbolji.
Reason je jedan veoma specifičan DAW i meni veoma drag. Donekle kompleksniji od FLa, i veoma manje pregledan, na prvi pogled pokazuje da je program namenjen ne samo za ljude upućenije u to što rade, već i za one koji imaju neki hardver da dopune svoj digitalni studio. Dok u FLu možete "svirati" na tastaturi, u Reasonu je to moguće jedino uz neke virtualne midi klavijature i komplikacije oko podesavanja. S druge strane, Reason je ekstremno kompatibilan sa ogromnim brojem MIDI kontrolera, u vidu klavijatura ili padova sa slajderima i prilikom priključivanja, najčešće ćete naći baš vaš model kontrolera na Reasonovoj listi čime ćete omogućiti optimalno usaglašavanje softver-hardver. Piano roll i sequencer nešto nepregledniji, posebno Piano Roll. Ipak, instrumenti i efekti koji idu uz Reason su vrhunskog kvaliteta. Čuveni Thor, SubTractor, dva semplera, fenomenalan Combinator, Drum Comp sa neverovatno kvalitetnim semplovima, Malstrom sa svojom genijalnom i veoma, veoma inventivnom tehnologijom stvaranja zvuka, Dr. Rex loop player, i svi oni propraćeni fenomenalnim vokoderom, reverbom od kog ćete se naježiti, distorzijom koja gotovo da može da se meri sa analognom distorzijom zvuka, i mnoge druge "alate" poput splitera i mergera. Kao da to nije dovoljno, pritiskom na tab "okrećete" instrumente i dobijate prikaz kao da se radi o zaista analognim synthovima. Ali, to je daleko više od samo estetskog doživljaja- ovo vam omogućava rootovanje instrumenata jedan na drugi, spajanje ili razdvajanje signala, jedan zaista neverovatan, otvoren, kreativan pristup.
Šta je, dakle, mana ovko dobrog softvera? Činjenica da je Reason napravljen prvenstveno kao stand alone, i to u bukvalnom smislu. Ne možete ubacivati u Reason druge instrumente ili efekte sem njegovih fabričkih jer ne podržava VSTi. Čak i ubacivanje audio fajlova mora da se vrši konvertovanjem u loopove koje Dr.Rex otvara, i to često rezultira nesavršenostima, o snimanju analognih instrumenata ili vokala da ne govorim. Ukratko, pored profesionalnog i visoko kvalitetnog radnog okruženja, veoma otvorenog za inovativno i kreativno razmišljanje i stvaranje, Reason ostaje pomalo zatvoren i ograničen, možda i komplikovaniji za upotrebu. Ipak, jednom kada ovladate nekim drugim jednostavnijim DAWom, prelazak na Reason nije prekomplikovan. That said, kada paralelno koristite Reason, i njegove trake eksportujete i koristite kao audio trake u drugim DAWovima, rezultati lako mogu biti i više nego zapanjujući.
Naravno, ovaj pregled ne bi bio potpun bez čuvenog Cubasea. Verovatno je većina ljudi čula za Cubase, koji nasuprot FLu ima epitet profesionalnog, kvalitetnog DAWa. I to nije bez razloga. U najkraćim crtama, Cubase povezuje preglednost i jednostavnost FLa (iako FL za neki mali procenat, po meni, ostaje pregledniji i jednostavniji za početnika), Cubase pruža visoko profesionalno okruženje kompatibilno sa gotovo svim VSTievima koji vam padnu na pamet, i velikim brojem hardvera. Dok je snimanje audio traka u Reasonu veoma komplikovan proces, u FLu pomalo lošijeg kvaliteta i neprecizno, dok zauzima mnogo CPUa, u Cubaseu je snimanje, čak i multitrack recording nešto u čemu ćete jednostavno uživati. Preglednost digital mixera je fenomenalna i proces miksovanja čini veoma lakšim, a jednostavnost dizajna i odsustvo animacija štedi CPU, i čini Cubase u pogledu zauzimanja resursa računara, ekonomičnim. Uz, ponovo, nespektakularne već ubačene synthove (mada neki, posebno semplovi za bubnjeve mogu vas zaprepastiti svojim kvalitetom), Cubase otvara mogućnost za povezivanje vašeg kompjutera sa analognim svetom uz veoma preciznu kontrolu. Kad smo kod preciznosti, kucanje vrednosti u decimalu je nešto što čini ovaj program ekstremno preciznim. Pored ovoga, Cubase omogućava neverovatno veliko zumiranje, preciznu modifikaciju signala i audio traka i u tom pogledu je takođe veoma precizan i pouzdan. Sve u svemu, jedan veoma profesionalan, fleksibilan i koristan DAW čije su jedine mane možda malo, ali zaista malo prisutna kompleksnost što se tiče snalaženja, koja je doduše zanemarljiva i po koji manji nedostatak u vidu neke opcije za editovanje zvuka koja nije prisutna, ali to sam više pronalazio zamerke na netu, nego što sam se sam s njima susretao. Možda najveća mana jeste prilično visoka cena od oko 500$ ukoliko se odlučite da ga nabavite legalnim putem. Uz sve ovo, završna napomena- razlog zašto i dalje mislim da je FL bolji za početnike jeste što, uprkos svojim nedostacima, pretstavlja okruženje koje svojom slikovitošću čini snalaženje za početnika donekle lakšim nego što bi to bilo u jednostavnom, ali efikasnom okruženju Cubasea.
To su tri DAWa koja bih izdvojio, zbog njihovih višestrukih prednosti, ali i toga da sam s njima najviše upoznat. Nisam siguran za Reason, ali Demo/Trial verzije Cubasea i FLa se mogu naći na sajtovima njihovih proizvođača (Steinberg i Image Line), pa možete i sami da ih isprobate, pre nego što se odlučite da pazarite, pozajmite ili ilegalno dobavite, recimo na isohuntu, punu verziju. Srećno!
Kada birate DAW, tražićete preglednost, jednostavnost korišćenja, kompatibilnost sa drugim muzičkim softverom (vsti instrumentima i efektima najčešće), mogućnost opcija za editovanje zvuka, zahtevnost i druge kvalitete. Ukoliko imate mogućnosti, verovatno ćete se zadržati na kombinaciji nekoliko DAWova. Sam sam imao priliku da isprobam ovako ili onako Ableton Live, Fruity Loops, Reason, Cubase, Reaper, Audacity i možda još neki od manjih open source programa. Ipak, za početak, pametno je izabrati jedan DAW i držati se njega- to će biti odskočna daska za upoznavanje sa drugim programima koje ćete koristiti. Ovde ću dati jedan kratak pregled tri DAW-a koja su mi i ostala najdraža, ali i koji imaju poveću listu kvaliteta koji ih čine pogodnim kako za početnike, tako i za ozbiljniji rad.
Napomena! Ne smem da (javno) ohrabrujem pirateriju da blog ne bi bio zatvoren (da, dešava se), tako da moram da naglasim da sam s DAWovima radio u studijima ljudi koji su ih legalno kupili... I tako to... Dakle, idemo.
- Fruity Loops Studio

DAW za koji su gotovo svi čuli, a sam sam o njemu čuo mnogo šta. Poečvši od toga da je amaterski i ne preterano profesionalan, do toga da je "dobar samo za tehno bubnjiće". To je prva zabluda- DAW ne određuje ni na koji način vrstu muzike koju ćete stvarati. Iskreno, bavio sam se EBM/Industrialom, IDMom, Ambientom, filmskom muzikom, a trenutno najviše stvaram eksperimentalni/progressive/post rock i ni jedan DAW nikada nije pretstavljao žanrovsko ograničenje. Kada je to rečeno, da pređem na FL.
U mnogo čemu, FL jeste početnički program, najviše u svojoj jednostavnosti. FL je ekstremno pregledan i jednostavan za korišćenje, počevši od sequencera koji je toliko očigledan da je potrebno možda pola sata za razumeti ga dovoljno za ekstenzivno korišćenje, do Piano Rolla koji čini programiranje MIDI linija i automatizacija veoma lakim. Istina, potpuno funkcionalne verzije instrumenata koje dobijate uz FL uglavnom nisu nešto spektakularno (3x Os- najbazičniji Nintendo sounding synth sa 3 oscilatora, kao što mu ime kaže, WASP sa, čini mi se, nešto većim brojem oscilatora i većom mogućnošću modulacije signala, Sytrus za koji svako mora priznati da je ipak poprilično moćan synth, iako ne spektakularan, itd.), ali ni znatno cenjeniji DAWovi tu nisu u nekoj prednosti.
FL ima prilično praktičan digital mixer, u suštini lagan za korišćenje, mada su send efekti malo zakomplikovani od FLa 6, pa nadalje, ali opet, ne značajno komplikovaniji od drugih DAWova. Efekti koji idu uz FL su prilično solidni i pokrivaju bazični pack- EQ, Reverb, Delay, Flanger, Phaser, itd...
Dakle, koje su mane FLa? Imate veoma malo mogućnost precizne modulacije audio fajlova- mogućnost zumiranja je slaba, pa je editovanje audio traka poprilično grubo. FL je užasno neprecizan, posebno zbog nemogućnosti da se vrednosti knobova i slidera kucaju, već morate mišem da centrirate tačan iznos (intenzivno koristim sedmicu, možda je ovo sređeno). Povezivanje sa eksternim uređajima, tipa MIDI klavijatura ume da bude komplikovano, i program ima pomalo bagova, uključujući i najznačajniji- smanjenu kompatibilnost sa nekim VSTi instrumentima- u vidu nemogućnosti editovanja ili automacije neke funkcije, dok pokretanje nekog broja zahtevnijih VSTi-eva može dovosti i do baga koji će ugasiti ceo program. Ne postoji undo opcija za neke najbazičnije slučajne greške, pa je često snimanje bitna stvar.
Sve u svemu, prilično solidan i pregledan program, lak za korišćenje i to su njegove najveće vrednosti. Za preciznije editovanje, zahtevnije programe i kompleksnije radnje tipa detaljne automatizacije, bolja varijanta je koristiti, recimo, Cubase kao dodatnu opciju. Ipak, za početnika, većina ovih stvari neće pretstavljati nešto s čim će se svakodnevno susretati, tako da je moje lično mišljenje da je FL za početnike ubedljivo najbolji.
- Reason

Reason je jedan veoma specifičan DAW i meni veoma drag. Donekle kompleksniji od FLa, i veoma manje pregledan, na prvi pogled pokazuje da je program namenjen ne samo za ljude upućenije u to što rade, već i za one koji imaju neki hardver da dopune svoj digitalni studio. Dok u FLu možete "svirati" na tastaturi, u Reasonu je to moguće jedino uz neke virtualne midi klavijature i komplikacije oko podesavanja. S druge strane, Reason je ekstremno kompatibilan sa ogromnim brojem MIDI kontrolera, u vidu klavijatura ili padova sa slajderima i prilikom priključivanja, najčešće ćete naći baš vaš model kontrolera na Reasonovoj listi čime ćete omogućiti optimalno usaglašavanje softver-hardver. Piano roll i sequencer nešto nepregledniji, posebno Piano Roll. Ipak, instrumenti i efekti koji idu uz Reason su vrhunskog kvaliteta. Čuveni Thor, SubTractor, dva semplera, fenomenalan Combinator, Drum Comp sa neverovatno kvalitetnim semplovima, Malstrom sa svojom genijalnom i veoma, veoma inventivnom tehnologijom stvaranja zvuka, Dr. Rex loop player, i svi oni propraćeni fenomenalnim vokoderom, reverbom od kog ćete se naježiti, distorzijom koja gotovo da može da se meri sa analognom distorzijom zvuka, i mnoge druge "alate" poput splitera i mergera. Kao da to nije dovoljno, pritiskom na tab "okrećete" instrumente i dobijate prikaz kao da se radi o zaista analognim synthovima. Ali, to je daleko više od samo estetskog doživljaja- ovo vam omogućava rootovanje instrumenata jedan na drugi, spajanje ili razdvajanje signala, jedan zaista neverovatan, otvoren, kreativan pristup.
![]() |
Prikaz "okretanja" instrumenata, gde možete videti mogućnosti za "rootovanje", povezivanje instrumenata, kanala itd. (klikni za veću sliku) |
Šta je, dakle, mana ovko dobrog softvera? Činjenica da je Reason napravljen prvenstveno kao stand alone, i to u bukvalnom smislu. Ne možete ubacivati u Reason druge instrumente ili efekte sem njegovih fabričkih jer ne podržava VSTi. Čak i ubacivanje audio fajlova mora da se vrši konvertovanjem u loopove koje Dr.Rex otvara, i to često rezultira nesavršenostima, o snimanju analognih instrumenata ili vokala da ne govorim. Ukratko, pored profesionalnog i visoko kvalitetnog radnog okruženja, veoma otvorenog za inovativno i kreativno razmišljanje i stvaranje, Reason ostaje pomalo zatvoren i ograničen, možda i komplikovaniji za upotrebu. Ipak, jednom kada ovladate nekim drugim jednostavnijim DAWom, prelazak na Reason nije prekomplikovan. That said, kada paralelno koristite Reason, i njegove trake eksportujete i koristite kao audio trake u drugim DAWovima, rezultati lako mogu biti i više nego zapanjujući.
- Cubase

Naravno, ovaj pregled ne bi bio potpun bez čuvenog Cubasea. Verovatno je većina ljudi čula za Cubase, koji nasuprot FLu ima epitet profesionalnog, kvalitetnog DAWa. I to nije bez razloga. U najkraćim crtama, Cubase povezuje preglednost i jednostavnost FLa (iako FL za neki mali procenat, po meni, ostaje pregledniji i jednostavniji za početnika), Cubase pruža visoko profesionalno okruženje kompatibilno sa gotovo svim VSTievima koji vam padnu na pamet, i velikim brojem hardvera. Dok je snimanje audio traka u Reasonu veoma komplikovan proces, u FLu pomalo lošijeg kvaliteta i neprecizno, dok zauzima mnogo CPUa, u Cubaseu je snimanje, čak i multitrack recording nešto u čemu ćete jednostavno uživati. Preglednost digital mixera je fenomenalna i proces miksovanja čini veoma lakšim, a jednostavnost dizajna i odsustvo animacija štedi CPU, i čini Cubase u pogledu zauzimanja resursa računara, ekonomičnim. Uz, ponovo, nespektakularne već ubačene synthove (mada neki, posebno semplovi za bubnjeve mogu vas zaprepastiti svojim kvalitetom), Cubase otvara mogućnost za povezivanje vašeg kompjutera sa analognim svetom uz veoma preciznu kontrolu. Kad smo kod preciznosti, kucanje vrednosti u decimalu je nešto što čini ovaj program ekstremno preciznim. Pored ovoga, Cubase omogućava neverovatno veliko zumiranje, preciznu modifikaciju signala i audio traka i u tom pogledu je takođe veoma precizan i pouzdan. Sve u svemu, jedan veoma profesionalan, fleksibilan i koristan DAW čije su jedine mane možda malo, ali zaista malo prisutna kompleksnost što se tiče snalaženja, koja je doduše zanemarljiva i po koji manji nedostatak u vidu neke opcije za editovanje zvuka koja nije prisutna, ali to sam više pronalazio zamerke na netu, nego što sam se sam s njima susretao. Možda najveća mana jeste prilično visoka cena od oko 500$ ukoliko se odlučite da ga nabavite legalnim putem. Uz sve ovo, završna napomena- razlog zašto i dalje mislim da je FL bolji za početnike jeste što, uprkos svojim nedostacima, pretstavlja okruženje koje svojom slikovitošću čini snalaženje za početnika donekle lakšim nego što bi to bilo u jednostavnom, ali efikasnom okruženju Cubasea.
To su tri DAWa koja bih izdvojio, zbog njihovih višestrukih prednosti, ali i toga da sam s njima najviše upoznat. Nisam siguran za Reason, ali Demo/Trial verzije Cubasea i FLa se mogu naći na sajtovima njihovih proizvođača (Steinberg i Image Line), pa možete i sami da ih isprobate, pre nego što se odlučite da pazarite, pozajmite ili ilegalno dobavite, recimo na isohuntu, punu verziju. Srećno!
No comments:
Post a Comment