
Logično, prvo pitanje koje će bilo ko postaviti jeste- ako je tako lako baviti se muzikom, šta je potrebno za početak?
Hajde odmah na početku da kažem- bavljenje muzikom je širok pojam, i ovde, kao što napisah u uvodu, baviću se putem od ideje do kompletirane muzičke celine. Dakle, šta vam je za to potrebno?
Pre svega, zavisi od toga kojim žanrom planirate da se bavite. Iako postoje mnoge veoma dobre softverske zamene za analogne instrumente, nije loša ideja da ukoliko idete na takav zvuk počnete da razmišljate o kupovini instrumenta. Logično, mikrofon nije potreban ako radite instrumentalnu muziku, sem ako ne planirate da snimate neke semplove. Ali, da se vratimo na osnove. I idemo redom!
- Kompjuter- Za samostalno bavljenje muzikom je neophodan kompjuter, on će biti centar vašeg home studia, i sa njega ćete pokretati muzički softver, na njega ćete snimati sve što napravite/odsvirate/snimite. Naravno, idealno je da kompjuter bude što jače konfiguracije i to prvenstveno kada su u pitanju CPU i RAM memorija. Ponavljam, prosečna konfiguracija može bez problema da služi kao centar home studia, uz neke metode snalaženja, kao što je smanjivanje broja istovremeno uključenih Vstieva, ali o tome kasnije. Dosta mesta na hard disku je dobra ideja jer su neki programi, posebno sample based instrumenti, veoma veliki, a i wav/flac i druge vrtse fajlova s kojima ćete najčešće raditi zauzimaju mnogo mesta.
- Zvučnici/slušalice- Da, ko bi rekao! :D Naravno, idealni su studijski monitori, ali to u prosečnom bolje opremljenom home studio obično ispada najskuplji deo opreme, dakle, mogu da posluže bilo koji zvučnici. Ukoliko imate više pari i neke slušalice, sve je korisno, bitno je da u nedostatku studijskih monitora možete da čujete što više "verzija" onoga što radite. Zašto? Jer svaki zvučnici imaju svoju, da se tako izrazim, EQ liniju koja ulepšava (ili pogoršava) zvuk. Dok dobri studijski monitori izbegavaju ova odstupanja i daju "flat" zvuk, dakle bez modifikacija, u "geto" varijanti se možete snaći sa upoređivanjem zvuka na više različitih zvučnika.
- Digital Audio Workstation- Ili skraćeno DAW. Ovo je program koji sadrži sequencer- podprogram/aplikaciju koja vam omogućava da slažete slojeve vaše pesme (bubnjevi, gitare, synthovi, itd.), zatim Piano Roll (naziv iz FL Studia) u kom programirate melodiju- redosled nota, njihovo trajanje i intenzitet, obično ima i neku vrstu digitalnog miksera, dostupnih efekata i virtualnih instrumenata. Ukratko, DAW je program od nekoliko gigabajta koji zamenjuje nekoliko tona analogne opreme koju možete videti ako nekad pogledate stare intervjue sa J.M.Jarreom u njegovom studiju. Da, one džinovske žičane sprave veličine trokrilnog ormana- analogni sequencer.
![]() |
Šema standardnog povezivanja- kompjuter sa DAWom i drugim softverom u centru mreže, povezan sa zvučnicima, MIDI klavijaturama i eksternom zvučnom kartom, preko koje su povezani drugi instrumenti (u ovom slučaju, preko miksete). Za bazični set-up, gledajte samo desni deo slike- kompjuter i zvučnici, optimalno i klavijature. Za složeniji set-up, cela slika, s tim što su zvučnici tada povezani na out zvučne karte, a ne direktno na kompjuter (nije prikazano na ovoj šemi). |
Ovo su osnovne stvari koje su neophodne.Ukoliko ovo čitate, najverovatnije kompjuter već imate, i to bi bila najveća investicija ukoliko nemate. Zvučnici su takođe ulaganje, kao i programi, jer je teško oslanjati se samo na trial i demo verzije (da ne ohrabrujem pirateriju opet,hehe), ali to su neka neophodna ulaganja za početak. S druge strane, verovatno imate i kompjuter i zvučnike, a ako odlučite da kršite drage nam Amerske zakone, možete krenuti za džabe. E, sad, da vidimo sve što bi moglo da bude bonus.
- Eksterna zvučna karta- Ovo je deo opreme koji povezuje vaš virtualni studio sa analognim svetom. Eksterne zvučne najčešće imaju nekoliko ulaza, kako biste mogli da snimate više instrumenata odjednom, a ukoliko se radi o nekoj jeftinijoj, sa običnom in/out konfiguracijom (većina jeftinih Behringerovih, recimo, neke M-Audiove iz nižeg ranga), za snimanje instrumenata bila bi vam neophodna i mikseta. Ipak, sa samo jednim ulazom, nećete moći da snimite različite instrumente u različite trake, odnosno, postoji jako malo prostora za manipulaciju sa jednom snimljenim materijalom. Druga stvar zašto je korisna eksterna zvučna karta, jeste što ona smanjuje latency- odnosno zakašnjenje od prijema signala do njegove reprodukcije. Ukoliko ste pokušali da bez podešavanja prikljulčite MIDI klavijature na neki manje profesionalan DAW, poput FLa (i pored njegove oznake kao amaterskog, mislim da je veoma pregledan program), primetili ste zakašnjenje od pritiska dirke do zvuka. Dobra zvučna omogućuje snižavanje tog zakašnjenja, bez preteranog opterećenja kompjutera.
- MIDI/USB Klavijature- Kojim god se žanrom bavite, ovo je nešto što će vam verovatno zatrebati. Bitno je da se oduprete tendenciji da kupujete skupe synthove, samo zato što- eto. Ukoliko nemate popriličan budžet, USB klavijature (jer MIDI priključak veoma brzo zastareva) su pravi izbor za vas. Ovo je ultimativni instrument koji mada nema svoj zvuk, pokreće virtualne instrumente, tako da pomoću njega možete "snimati" bubnjeve, bas, gitaru, saksofon, sve za šta imate softver. Sa synthom, vezani ste za mali broj zvukova na koje ste hardverski ograničeni, a dopune za analogne synthove su veoma skupe. Dalje, sa MIDI/USB klavijaturama, snimate podatke u piano roll (tehnički, stvarate MIDI zapis), pa je svaka ljudska greška lako ispravljiva, što nije slučaj sa većinom synthova.
- Analogni instrumenti- Kad imate sve gore navedeno, analogni instrumenti mogu dobro doći i "oživeti" vaš čisto digitalni zvuk.
- Mikrofon- Ukoliko planirate da radite nešto što nije instrumental, mikrofon vam treba odmah na početku. Uz mikrofon bi idealno bilo imati pop filter i stalak, ali mogu da posluže i najlon čarapa na krutoj žici i neka enciklopedija da drži mikrofon pritisnut na polici. :) Ukoliko ga uzimate na početku i nemate miksetu ili eksternu zvučnu sa ulazom za mikrofon, morate nabaviti adapter.
- Studijski monitori- Gore sam već pomenuo, zvučnici koji vam daju "flat" zvuk. What you hear is what you get. Što su bolji monitori, to dobijate verodostojniji prikaz svog zvuka. Mada nisu od preteranog značaja za proces komponovanja, miksovanje, produkcija i mastering mogu biti veoma, veoma, i podvlačim veoma komplikovani bez studijskih monitora, mada o nekoj geto varijanti ću pričati kasnije.
Ako ima pitanja, kucajte u komentare :)
No comments:
Post a Comment