Monday, May 27, 2013

Tutorial: Osnove osnova

Složenost: Početnička
Program: Fruity Loops
Tema: Piano Roll, stvaranje najbazičnijeg beat-a, upoznavanje s osnovnim kontrolama
Potrebno (Hardver ili Semplovi): Nope
Žanr: Elektronski/Dance (Elektronski žanrovi imaju najjednostavniju i najprepoznatljiviju strukturu, tako da ako vas zanima nešto radikalno drugačije, i dalje vam ovaj primer može biti od pomoći)

I, idemo.
Dakle, nadam se da ću kroz ovaj kratak tutorial da nekog ko je apsolutni početnik upoznam sa osnovama rada u FLu. Radićemo jedan elektronski beat iz prostog razloga što je najjednostavniji. Bez daljeg zadržavanja, idemo:

1.Pokrenite FL. Ukoliko je prvi put pokrenut program, u zavisnosti od verzije može da otvori neku demo pesmu ili slično. Idite na File --> New. Trebalo bi da vam otvori basic template. Na levoj polovini ekrana imaćete četiri kockice koje pretstavljaju semplere sa semplovima Kick, Snare, Clap i Hat. Levo od svakog od njih nalaziće se dva točkića, jedan na sredini, jedan na 78% i jedna lampica. Lampica je mute dugme koje gasi zvuk instrumenta kraj kog je, točkić čija je početna vrednost 78% je jačina zvuka instrumenta, a drugi točkić (krajnji levi, podešen na sredinu) je pan- određuje na kom zvučniku se zvuk čuje- podjednako na oba, samo na jednom ili neka od međuvrednosti.

1- Instrumenti 2- Grafički prikaz otkucaja bubnja ili piano rolla 3- Piano Roll 4- Mixer 5- Grafički prikaz instrumenta (u ovom slučaju, semplera) 6- Play, stop, record dugmići i promena play moda na pattern ili song 7- Tempo 8- Mute, Pan i Volume


2.Vreme je da isprogramiramo ritam. Kako se radi o bazičnom 4/4 taktu sa tipičnim elektronskim ritmom, prvo što ćemo uraditi jeste da isprogramiramo bas bubanj, odnosno Kick. Dakle, pored semplera Kick, desno od kockice na kojoj Kick piše, videćete nekoliko kvadratića, preciznije 4 siva, 4 smeđa, 4 siva i opet četiri smeđa (boje zavise od verzije, naravno, ali u osnovi, ostaje isto). Ovo nije nešto s čim ćete se susresti u drugim DAWovima često, ali je praktična stvarčica. Sada, desni klik na prvi kvadratic kraj Kicka. Primetićete da je promenio boju. Sada kliknite na peti, deveti i najzad trinaesti. Pritisnite space ili kliknite play u gornjem delu ekrana. Prepoznaćete poznatu osnovu. Sada, da dodamo snare (ili clap, svejedno je za ovaj korak, moja preferenca je snare). Istim postupkom kliknite na deveti i trinaesti kvadratic u Snare liniji. Sad je ritam praktično gotov. Jedino što ostaje jeste dodavanje činela, odnosno Hats, koji treba da se nalaze na trećem, sedmom i tako dalje. Na kraju, ovo su polja koja bi trebalo da su popunjena:

Popunite ova polja i dobićete uobičajen dance beat. Kick svira tipične četvrtinske note (povezati sam Time Signature člankom)

Ukoliko koristite semplove koji su po defaultu otvoreni, primetićete da je dodavanje Hat linije sve pokvarilo, ne ritmički koliko svojom glasnoćom. Dakle, to se mora srediti. Kliknite na volume točkić kraj Hat semplera i smanjujte ga dok slušate ono što ste uradili. Nađite glasnoću kojom ste zadovoljni. Ukoliko vam Hat linija kvari utisak, kliknite na mute dugme levo od nje i njen zvuk će biti ugašen.

3.Sada ćemo se upoznati sa pojmovima Patterna i kako ćemo ih koristiti. Na desnoj polovini ekrana, trebalo bi da vam je otvorena plejlista- velika tabelarna stvarčica, sa nizom Pattern 1, Pattern 2, itd. Pattern 1 bi trebalo da je obeležen (u starijim verzijama, narandžasta slova). Kliknite na njega levim klikom i izaberite opciju rename. Nazovite "Bubnjevi", "Ritam", ili kako god. Pritisnite enter. OK, sada levi klik na tabelarni deo kraj natpisa koji ste upravo promenili i u tabeli će se pojaviti roze pravougaonik. Povucite ga tako da počinje na samom početku (levoj ivici) tabele, isto kao što Main Automation stoji u primeru. Izaberite Pattern 2, levim klikom, promenite mu ime u "Bas" po istom sistemu. Primetićete da sa promenom Patterna nestaje grafički prikaz ritma koji ste programirali, odnosno u drugom Patternu Kick, Snare i Hat su ponovo prazni. Informacije iz Patterna 1 su sačuvane u njemu i ako kliknete levim klikom na "ritam" pattern, pojaviće se ponovo.

Playlist. Main Automation obično uvek bude tu. U ovom slučaju, pokazuje gde je početal pesme. Patterni se mogu ponavljati u različitim kombinacijama i tako stvarati strukturu pesme.

Dakle, vratite se na "bas" pattern i u gornjem baru idite na Channels --> Add One i izaberite Sytrus. Kada se synth pojavi (ljubičasta stvarčica sa klavijaturama, plus još jedan pravougaonik ispod Snare-a, sa natpisom Sytrus. Sad, otvorite presete, tako što ćete kliknuti levim klikom na strelicu u levom uglu Sytrusa:

Kako izabrati Presete instrumenata. Preseti su pre-made podešavanja instrumenata ili, najkraće rečeno, različiti unapred definisani zvuci koji su vam na raspolaganju preko jednog instrumenta.


Videćete ogromnu listu podeljenu u nekoliko odeljaka. Tražite Bass, a potom Digi. Kliknite na njega. Pritiskom na tastaturu, sada ćete čuti zvuk.

4. Dakle, sada ste već skontali da ti pravougaonici na desnoj strani su instrumenti koje koristite. Tako da kad kažem da kliknete na Sytrus, npr., mislim da kliknete na taj pravougaonik, čisto da ne bude zabune. :) Dakle, sad kliknite desnim klikom na Sytrus (pravougaonik, ne veliki ljubičasti grafički prikaz :D ) i izaberite opciju Piano Roll (ili send to Piano Roll). Pojaviće vam se ovako nešto (samo bez ovih linijica koje su na ovoj slici). OK, sada kada je piano roll otvoren, napravicemo bas liniju. Pritisnite na tastaturi slovo C. Trebalo bi da odsvira duboko E, a u piano rollu će se ta nota biti označena. Kliknite na piano roll, odmah kraj dubokog E. Pored će se pojaviti zelena linija, tik uz levu ivicu (odnosno uz onaj prikaz klavijatura).
Piano roll (za konkretan primer, ne obraćajte pažnju na ovaj raspored linija). Svaka linija pretstavlja ton, njen položaj određuje vrednost tona (C,C#, D, D#, E, F...), dužina linije pretstavlja vremensku vrednost (četvrtina, polovina, šesnaestina), a donja polovina piano rolla pretstavlja prikaz glasnoće svake pojedinačne note, ali se može koristiti i za druge automatizacije.


Stavite kursor miša na desni kraj linije i kliknite i povucite da je smanjite da bude dugačka samo dve kockice. Sada kliknite na sredinu te manje linije i pomerite je u desno za dva polja. Ono što treba da dobijete jeste dva prazna polja, pa linija te dužine. Nastavite da crtate tako da dobijete ponovo dva prazna mesta, pa ponovo liniju iste dužine (program crta notu dužine prethodne koju ste odredili, tako da će sad sve biti dobre dužine). Napravite sve ukupno osam linija (ne računajući razmake između njih). Sada u produžetku uradite to isto ali ovog puta sa notom F# (crna dirka na klaviru, prva crna posle E), zatim u produžetku ponovite ponovo E i završite sa G.
Raspored nota na slici ne odgovara primeru koji opisujem u tekstu. U ovom primeru, sled tonova je C-D#-A#-G#-G, dok sam u tekstu opsiao sled E-F#-E-G. Na slici svaki ton traje jedan bar (4 note), a u tekstu sam opisao dva bara (8 nota). Ali, raspored nota u smislu da se radi o osminama u rasporedu osmina tišine-osmina ton-osimina tišine-osmina ton, odgovaraju primeru u tekstu.

5. OK, sada ugasite Piano Roll pritiskom na x u levom uglu tog prozora. Obratite pažnju ponovo na Playlistu. Tamo već imamo "Bubnjevi" pattern. Kliknite ispod njega na tabelu, tik uz levu ivicu. Videćete da je ovaj pattern ("Bas") nešto duži, preciznije, tačno koliko onih osam bubanj patterna koje smo ranije nacrtali. Sada, pored play dugmeta gore, na sredini ekrana nalaze se dve opcije- Pat i Song. Kliknite na Song, i onda pritisnite play. Posle podešavanja glasnoće basa ukoliko je potrebno, čućete najklasičniji motiv koji je u osnovi 90% dance muzike.

Kada ste sve ovo uradili, trebalo bi da imate neku osnovnu ideju oko toga kako se snaći u Piano rollu, kako dodavati instrumente, kako ih programirati u patterne, i kako kombinovati patterne u pesmi. Takođe, znaćete i kako da birate presete, kao što ste na Sytrusu izabrali Digi bas. Sad možete menjati tempo (obično je 140BPM default kada pokrenete FL i menjate ga jednostavno klikom i povlačenjem miša gore ili dole). Toliko što se tiče ovog tutoriala. :)

No comments:

Post a Comment